Evocarea simultană a Societăţii democratice şi a ordinului de
iniţiere este dificilă deoarece prima aparţine unui plan scăzut, în timp ce a
doua aparţine unui plan înalt. Această problemă a fost pusă şi de un iniţiat ce
a răspuns prin replica: "Daţi Cezarului, ce i se cuvine Cezarului şi lui
Dumnezeu, ce i se cuvine lui Dumnezeu"; ceea ce reprezintă doar un fel de
a confirma că cele două instanţe nu aparţin aceleiaşi lumi şi că trebuie
abordate în modalităţi diferite şi complementare, de unde provine şi diferenţa
ierarhiei planurilor.
Un alt cercetător a investigat această paralelă făcând o comparaţie între Datorie şi Libertate. Astfel apar întrebările: despre care libertate
este vorba? Despre care Datorie? Sau despre care Plan?
Un alt cercetător a investigat această paralelă făcând o comparaţie între Datorie şi Libertate. Astfel apar întrebările: despre care libertate
este vorba? Despre care Datorie? Sau despre care Plan?
1. Planul material
Acesta este planul lumii profane, al unei lumi sociale şi
aparţine, în acelaşi timp universului vieţii politice şi al regulilor civice.
În acest plan, Libertatea este cea a acţiunilor şi a gândurilor (gânduri exprimate în mod public şi legate unei cunoaşteri fundamentale, aceea a legii ce ne învaţă limitele propriei libertăţi şi a obligaţiilor noastre. "Se presupune că nimeni nu ignoră legea", iar cunoaşterea legii este o datorie civică. Astfel voi evoca doar un efect al cunoaşterii, în ceea ce îi priveşte pe cei ce susţin că utilizează şi cunosc suficient de bine legea, pentru a înţelege mai bine câmpul libertăţii lor.
În acest plan, Libertatea este cea a acţiunilor şi a gândurilor (gânduri exprimate în mod public şi legate unei cunoaşteri fundamentale, aceea a legii ce ne învaţă limitele propriei libertăţi şi a obligaţiilor noastre. "Se presupune că nimeni nu ignoră legea", iar cunoaşterea legii este o datorie civică. Astfel voi evoca doar un efect al cunoaşterii, în ceea ce îi priveşte pe cei ce susţin că utilizează şi cunosc suficient de bine legea, pentru a înţelege mai bine câmpul libertăţii lor.
Pentru această
categorie privată de persoane, libertăţile elementare, cunoaşterea (altor lumi,
a altor sisteme) sunt motoare ce ajută la accederea spre libertate. Dictaturile
cunosc acest fapt şi impun cenzura, interzic exprimarea pentru a bloca
cunoaşterea.
Însă un
popor nu poate rămâne pentru mult timp oprimat, decât dacă este menţinut în
ignoranţă.
În partea opusă se situează democraţia, care doreşte să
garanteze libertatea poporului instruit în acest sens. De exemplu, Franţa a
introdus învăţământul obligatoriu de mai bine de un secol şi putem vorbi despre
conţinutul învăţământului şi despre valorile şi obiectivele predate sau despre
învăţământul public şi învăţământul liber, însă aceste subiecte necesită o
abordare mai amănunţită.
În ceea ce priveşte acest prim plan, în acest caz datoria se
opune celorlalte, se opune valorilor şi societăţii, iar cunoaşterea se rezumă
la ceea ce este predat.
2. Planul mental
În acest plan, libertatea are valenţa condiţiei mentale.
Pentru a ne păstra libertatea în acest plan este important să cunoaştem legile şi fenomenele psihologiei şi sociologiei, la fel de bine ca cei ce le folosesc pentru a manipula. Această cunoaştere nu reprezintă o simplă învăţătură şi nu poate fi achiziţionată prin citirea unei cărţi. Ea ne obligă să punem sub semnul întrebării acţiunile noastre, experienţele şi trăirile.
Pentru a ne păstra libertatea în acest plan este important să cunoaştem legile şi fenomenele psihologiei şi sociologiei, la fel de bine ca cei ce le folosesc pentru a manipula. Această cunoaştere nu reprezintă o simplă învăţătură şi nu poate fi achiziţionată prin citirea unei cărţi. Ea ne obligă să punem sub semnul întrebării acţiunile noastre, experienţele şi trăirile.
În acest plan, datoria noastră se referă la vigilenţa asupra
propriei persoane, datoria de a pune sub semnul întrebării propriul
comportament şi geneza alegerilor noastre.
Libertatea mentală este în mod clar mai dificil de descoperit
decât cea materială şi decât cea fizică.
3. Planul spiritual
Acest plan, care pentru mine este cel mai important poate fi
numit planul sufletului, fără a face vreo referire la religie, ci în raport cu
un lucru ce nu poate fi definit, dar care aparţine unei persoane în totalitate.
Libertatea în acest plan trebuie înţeleasă ca o libertate
raportată la pasiunile noastre, la deciziile noastre şi la noi înşine,
raportată la cei pe care îi întâlnim pretutindeni, când ne vedem în faţa unei
oglinzi.
Este mai dificil să renunţăm la propria gândire, decât să scăpăm
de cenzura propriei cunoașteri. Corectarea unui defect implică luarea la
cunoştinţă, cunoaşterea defectului.
Cunoaşterea triunghiului prezentat, reprezintă cunoaşterea
propriei persoane ce permite accederea la cunoaşterea Totului.
Strămoşii noştri spuneau "cunoaşte-te pe tine", iar
această cunoaştere este evidenţiată, deoarece esenţialul nu poate fi învăţat,
putem doar să medităm asupra lui şi numai în singurătate.
Oricare ar fi religia de care aparţinem, acesta este rolul
rugăciunii realizată în linişte. Rugăciunea sinceră adresată Marelui Arhitect
al Universului se adresează şi propriei persoane.
Lucrurile esenţiale ne bântuie fără ca noi să le vedem. Trebuie
să ridicăm blocajul din faţa ochilor pentru ca o rază de lumină ce se ascunde
în noi, să lumineze. Această lumină ce simbolizează cunoaşterea este prezentă
în ritualul masonic.
Cele trei lumini sunt simboluri, iar aceste simboluri sunt pentru
iniţiat, semnele ce conduc spre cunoaştere, spre propria cunoaştere și de ce nu
spre pacea interioară.
Cunoaşterea trebuie înţeleasă în sensul de înţelepciune, cea care
prezidă construcţia edificiului, iar acest edificiu este format tot din noi iar
această cunoaştere trebuie să ne conducă la libertatea supremă, a înţelepţilor.
Ce putem spune despre datorie în acest plan?
Datoria este imensă deoarece dovada este dificilă.
Dar unde se situează libertatea unui francmason?
În primul plan, este vorba despre libertatea de a alege a fi
mason, odată realizată această alegere, el are datorii faţă de grupul ce îl va
ajuta să acceadă spre libertăţile superioare.
Reflectarea în sânul Lojei, ascultarea discursurilor şi a
dezbaterilor ce le urmează îl ajută să ajungă la libertatea mentală.
Ritualul şi meditaţia asupra simbolurilor permite atingerea
libertăţii spirituale.
Jean Jacques Rousseau spunea "simte-te pe tine, fi bucuros că
eşti om, dar aminteşte-ţi întotdeauna că dacă eşti fericit şi ceilalţi se
îmbogăţesc".
Noi, francmasonii, suntem cu adevărat fericiţi deoarece am ştiut
să abandonăm ceea ce, în lumea profană reţineam, ce ne lega de materie prin
solicitări mincinoase.
Progresul spre realizarea spirituală prin uneltele, prin
simbolurile masonice, ne oferă experienţa libertăţii şi ne prezintă această
libertate ca o autonomie, ca o putere pozitivă ce ne ajută să acţionăm.
Libertatea reprezintă astfel o idee puternică ce ne
caracterizează şi ce defineşte idealul Masonic, o libertate ce se află în
conştiinţa fiecăruia dintre noi, cei ce căutăm Adevărul.
Astfel Francmasoneria afirmă perenitatea şi universalitatea Adevărului
precum şi libertatea de a cerceta.
În esenţă
şi prin definiţie, Omul este o fiinţă liberă, iar îndepărtarea acestei
libertăţi reprezintă mutilarea şi negarea naturii proprii esenţiale.
Trebuie să evităm confundarea libertăţii politice cu libertatea metafizică.
Trebuie să evităm confundarea libertăţii politice cu libertatea metafizică.
Astfel, ca o concluzie a acestei abordări doar dintr-un anumit
și singular unghi a ceea ce înseamnă LIBERTATEA
pot afirma că:
- Omul este liber din punct de vedere politic dacă societatea
căreia îi aparţine, îi atribuie un anumit număr de drepturi ce îi garantează şi
utilizarea lor.
- Omul este liber din punct de vedere metafizic, dacă anumite
gânduri şi acţiuni ale sale nu au consecinţe decât asupra propriei persoane.
Liber îşi preia bogăţia din
originalitatea creatoare, fie că este vorba despre o putere reală de invenţie,
fie de exprimarea unei vocaţii morale.
În acest sens, libertatea
este marca proprie a spiritului.
Libertatea nu a cucerit
lumea, dar francmasoneria a propagat în lumea întreagă idealurile sale, pentru
o lume mai justă, mai bună şi o lume ce trăieşte în fraternitate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu