DRAGELE MELE SURORI
La sfarsit de an este uneori bine sa tragi concluzii
Imi doresc sa va impartasesc niste ganduri pe
care va rog sa le analizati in perioada urmatoare si care sper sa va faca sa veniti in noul an
cu un suflu cu un nou elan.
Aud prea frecvent opiniile FF\ si SS\ noastre despre lipsa de entuziasm la Tinute din cauza excesului de munca
administrativa sau de rutina. Nu exista un mod mai perfect de a contribui la
existenta institutiei decat sa vorbim despre tot ce ne uneste tot mai mult in
fiecare zi si ne defineste in mod cert ca membri ai Fraternitatii in general si
al MLFR in particular. In aceasta opera de reflectie asupra temelor masonice si
culturale contributia noastra este obligatorie si trebuie sa o indeplinim cu placere dat fiind faptul ca asa
putem contribui la tonica lucrarilor; nu neaparat pentru o ilustrare a
experientei valoroase cat in ceea ce priveste o buna cultura generala si mai
ales o buna dispozitie a SS\ obtinem cu totii salariul nostru simbolic.
Aceasta lucrare de a ne confrunta cu micile probleme in procesul lucrarilor noastre va fi benefica doar cu o
singura conditie esentiala si absolut indispensabila, asupra careia se necesita
a se insista in aceasta privinta.
Masoneria nu se invata asa cum se poate
invata latina, matematica, filozofia sau
oricare materia de curs. Tin\ Lojilor nu sunt cursuri de seara pentru adulti. Masoneria, si tot ce se
poate numi cunostinte masonice, nu este un lucru care se invata din carti sau
texte pentru a se adauga la tot ce SS\ noastre deja cunosc din studii si
experienta fara a le modifica. La fel nu poate fi vorba de diletantism, este o
regula de viata care se aplica nu doar activitatilor propriu zis masonice ci a
tuturor aspectelor din viata unui Mason. Este suficient sa ne amintim ca la
faurirea masoneriei speculative, aceste reguli au fost specificate si sunt
acceptate liber de catre cei care se initiaza in Masonerie. Masoneria se
reflecta in trupul si spiritul masonului. Aceasta nu trebuie sa conditioneze
doar manifestarile active si de orice
natura a unui Mason ci propria sa
existenta, stilul de viata, modalitatea de a gandi, de a judeca, de a simti, de
a intelege, opiniile sale, gusturile, obiceiurile, comportamentul in orice fel
de actiune. Ori esti un adevarat Mason
ori nu esti Mason. Daca cineva este cu adevarat Mason, nu va putea fi
linistit pana cand nu va ajunge sa asimileze Masoneria, sa o inteleaga pe
deplin si sa o vada intr-o lumina absolut clara; ca mai apoi sa se reajusteze
conform regulilor ei, sa revizuiasca toate aspectele, ideile despre lucruri, si
sa treaca printr-un filtru masonic toate actiunile sale vizavi de oameni si
faptele sale, si anume, sa faureasca din el un OM nou, un altfel de OM, care nu face nimic,
care nu gandeste nimic decat intr-un mod consecvent. Daca apartenenta la Masonerie nu determina o asemenea aspiratie, o
asemenea dorinta in om, acesta niciodata nu va ajunge sa fie un Mason chiar
daca toata viata va apartine Masoneriei, chiar daca va cunoaste esenta ritualurilor
si va purta insemne si insigne masonice ale gradelor celor mai inalte.
Nu spunem ca toti cei care au experimentat
necesitatea de a-si conforma existenta invataturilor Ordinului au avut succes.
Ceea ce conteaza este ca au simtit aceasta necesitate si ca se dedica la
atingerea acestui obiectiv. Ceea ce conteaza este ca au in inima lor aceasta
intentie ferma de a merge mai departe in acest sens, de a depune toate
eforturile si cu perseverenta de a avansa in aceasta viata. Nu toti au reusit
intrinsec prin aceste metode sa ajunga la finalul calatoriei, unii si totusi nu
putini au reusit sa atinga scopul propus. Pentru toti care persevereaza,
meritele sunt egale, sunt cei care iau masoneria in serios.
Acum, sa se inteleaga bine, a fi Mason inseamna sa iei viata in serios,
inseamna sa te daruiesti cu toata fiinta ta unei cauze marete, celei mari marete pentru umanitate;
inseamna sa perseverezi pentru ca s-a inteles deja ca viata are un sens, o
finalitate si un om constient de datoria sa de a lucra pentru a evolua in acest
sens, a ales Masoneria ca metoda de a-si indeplini aceasta lucrare, aceasta
datorie.
Masoneria nu este unica metoda de perfectiune umana, sunt multe alte medii
pentru a ajunge acolo, toate religiile, filosofiile, scolile de gandire, sectele,
toate isi propun perfectionare Omului, umaninatii si care au instituit toata
disciplina care demonstreaza in mod fidel si implacabil adeziunea totala a
membrilor sai, o adeziune toatala cu intreaga lor fiinta. Insa toate acestea
procedeaza la fel impunand o doctrina apriori, un sistem dogmatic la care
spiritele indragostite de obiectivitate
si de liberul arbitru nu pot subscrie cand au ales calea si metodele pe care le
ofera Masoneria.
Conditia esentiala pentru care o invatatura
masonica sa fie benefica este ca cel care o primeste o concepe ferm si o
transforma intr-un instrument al schimbarii, a adaptarii acesteia la fiinta sa
in cel mai inalt punct al destinului sau, si pentru aceasta este indispensabil
sa o primeasca ca un aliment pentru
asimilare care va fi prezent in toate abilitatile sale de analiza, intelegere
si dorinta de a se incorpora in esenta cea mai
intima si profunda al fiintei sale. Daca este asa, neofitul isi va insusi doar elementele utile
lui insisi, ardoarei si setei sale si acestea il vor duce sa caute in el insusi
unde aceste invataturi si-au gasit loc sau sa deduca din ce vede si intelege.
Nu pot decât să spun că am crezut și cred în
continuare cu tărie în definirea F\M\ ca fiind o societate elitară,
care susține, construiește și dezvoltă elite – nu elite politice, nici
economice, ci ... intelectuale și
morale. Este o definiţie pe care am
subliniat-o în repetate rânduri, atât în cadrul ţinutelor cât şi în
conferinţele adresate profanilor.
Anca
Nicolescu 33
Vesnic
Ucenic pe drumul cunoasterii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu