joi, 25 iulie 2013

Inteligenta spirituala atribut al fiecarui francmason



Cea mai buna metoda de a evalua inteligenta unei fiinte umane este sa observam cu atentie, calitatea intrebarilor sale. Acestea dezvaluie mult mai mult decat raspunsurile. In ele se manifesta subtilitatea, profunzimea gandurilor si autotranscendenta persoanei respective. [1]

Cuvantul latin intelligentia provine din intelligere, termen compus din intus (intre) si legere (a alege sau a citi). A fi inteligent inseamna, prin urmare, a sti sa alegi cea mai buna alternativa dintre mai multe, dar a sti sa citesti in interiorul lucrurilor. Aceasta este posibil daca, inainte de a alege, ai capacitatea de a delibera, de a cantari argumentele pro si contra ale unei asemenea decizii si de a anticipa posibilele consecinte care decurg din acesta.

Inteligenta se poate defini si ca puterea de a a invata sau de a intelege, ca aptitudinea de a cunoaste, de a intelege ceva. Potrivit definitiei oferite, de obicei, in manualele de psihologie, inteligenta este capacitatea si abilitatea de a raspunde, in cea mai potrivita forma posibila, exigentelor pe care le prezinta lumea. Iti permite sa reflectezi, sa-ti faci griji, sa cercetezi, sa controlezi si sa interpretezi realitatea. [2]

Inteligenta este, o insusire atat de greu de inteles, patrunzatoare, complexa si ingenioasa, incat un tratat stiintific conventional nu reuseste sa faca lumina in complexitatea acestei chestiuni. Ceea ce numim inteligenta este, inainte de toate, capacitatea pe care o are aceasta de a se crea singura.

Inteligenta a fost considerata, in mod traditional, singura insusire inerenta fiecarei fiinte umane care s-ar putea dezvolta in diferite grade de perfectiune. Totusi, dupa publicarea in 1983 a teoriei lui Howard Gardner, psiholog american, s-a pornit de la teza conform careia exista diferite forme de inteligenta la fiinta umana si s-a dezvoltat teoria inteligentelor multiple.[3] Identificarea diferitelor forme de inteligenta nu ne conduce la o viziune fragmentara a mintii umane, deoarece fiecare dintre ele dezvolta o functie particulara si este integrata in ansamblu. Sunt forme interdependente si niciuna dintre ele nu este independenta. Pentru a trai o viata echilibrata, fiinta umana are nevoie de toate aceste forme, chiar daca in diferite etape. 

In ultimul deceniu al secolului trecut, Daniel Goleman a venit sa consolideze stiintific ceea ce era deja o convingere prezenta in traditia filosofica din Occident, de la Rene Descartes pana la Xavier Zubiri, astfel spus, ca fiinta umana nu se poate defini doar ca o fiinta ganditoare, ca o res cogitans, ci in mod necesar, si ca o fiinta care simte, dotata cu inima. [4]Gandirea si emotia reprezinta doua dimensiuni ale realitatii umane si sunt legate reciproc.

La inceputul secolului XXI s-a lansat o alta dezbatere avand ca scop identificarea unei alte forme de inteligenta, cea spirituala, existentiala sau transcendenta, care largeste semnificativ spectrul dezbaterilor si al cunoasterii.

Si Gardner a vorbit despre inteligenta existentiala sau transcendenta si a definit-o drept capacitatea de a se situa pe sine in raport cu cosmosul, precum si capacitatea de a se situa pe sine in raport cu trasaturile existentiale ale conditiei umane, ca de exemplu semnificatia vietii, semnificatia mortii si scopul final al lumii fizice si psihologice in experiente profunde precum dragostea pentru o alta persoana sau adancirea intr-o opera de arta. [5]

Cuvantul spirit si adjectivul spiritual sunt foarte incaracate de semnificatii de-a lungul timpului. Spiritus inseamna acelasi lucru ca si cuvantul grecesc corespunzator cuvantului pneuma, al carui sens original este suflare. Faptul ca s-a dat un astfel de nume spiritului s-a datorat conceptiei filosofilor antici greci care intelegeau prin spirit un fel de materie usoara, volatila. Folosind aceasta denumire au nimerit-o pe deplin in ceea ce priveste esenta spiritului: lipsa lui de fixare, inconstanta mobilitatea. Adjectivul spiritual a fost folosit neinspirat de-a lungul timpului de cei care au gandit spiritul ca fiind opus cuvantului corp si s-a dezvoltat o viziune dualista a fiintei umane, in care ambele substante se prezinta antitetic si sub o forma de conflict. In plus, viata spirituala era considerata o forma de a te indeparta de tot ceea ce este pamantesc, trupesc, de lumea senzatiilor si a impresiilor.

Victor Frankl ne ofera o perspectiva complexa a acestui cuvant Spiritualul nu se departeaza sau nu se dizolva niciodata intr-o situatie; mereu este capabil sa se distanteze, sa ia atitudine. Spiritualul poseda libertate pornind de la acea distanta si doar din perspectiva libertatii spirituale fiinta umana poate sa decida viitorul ei. Concepem spiritualul ca ceea ce este liber in fiinta umana. Spunand ca o persoana este o fiinta spirituala nu negam dimensiunea ei carnala. Ceea ce indicam este faptul ca fiinta nu se limiteaza  doar la aceste aspecte, ci transcende dimendiunea ei fizica. [6]

Termenul de inteligenta spirituala a fost creat de doi cercetatori Dahar Zohar si Ian Marshall. .[7]  Dupa parerea lor, acest tip de inteligenta intregeste inteligenta emotionala si pe cea logico-rationala si ofera capacitatea de a infrunta si de a transcende suferinta si durerea si de a crea valori; ofera abilitati de a gasi semnificatia si sensul actiunilor noastre.[8] Ei au descoperit ca atunci cand persoanele realizeaza o practica spirituala sau vorbesc despre sensul global al vietii lor, undele electromagnetice din creierul uman prezinta oscilatii de pana la 40 de megaherti prin neuroni. Aceste oscilatii strabat tot creierul, dar prezinta o oscilatie mai mare si stabila in lobii temporali. Dupa parerea lui Zohar, inteligenta spirituala activeaza undele cerebrale, permitand ca fiecare zona specializata a creierului sa tinda spre un intreg functional.

Potrivit investigatiilor sale, persoanele care cultiva aceasta forma de inteligenta sunt mai deschise spre diversitate, au o vadita tendinta de a se intreba de ce si pentru ce exista lucrurile, cauta raspunsuri fundamentale si in plus sunt capabile de a infrunta greutatile vietii, dand dovada de curaj.

Din perspectiva sa, persoanele inteligente din punct de vedere spiritual sunt in cautarea unei conceptii asupra lumii, tind sa-si evalueze actiunile si intregul lor traiect, precum si opiniile lor de viata. Sunt persoane libere. 

Un francmason invata ca libertatea inseamna puterea de a indeplini sau a nu indeplini actiuni corespunzatoare propriei sale vointe, ca el trebuie sa fie un om liber si de bune moravuri, ca devine liber dupa ce moare prin prejudecatile vulgului si renaste la o noua viata dupa Initiere.

Ca profana, o persoana inteligenta spiritual isi pune o serie de intrebari precum: Cine-i Dumnezeu? Cum ajungem cu adevarat la el? Cum am  aparut pe lume? De ce exist pe lume? Ce sens are existent mea? La ce ma pot astepta dupa moartea mea? Ce sens are lumea? De ce suferim? De ce luptam? Pentru ce anume merita sa traim?  Cum trebuie sa-i dau vietii mele un sens? 

Cautarile spirituale sunt in viziunea lui Francisc Toralba puteri ale inteligentei spirituale. In lucrarea sa Inteligenta spirituala, le mentioneaza pe urmatoarele: cautarea sensului vietii, capacitatea de distantare, autotranscendenta, uimirea, autocunoasterea, capacitatea de a aprecia, placerea estetica, simtul misterului, cautarea unei intelepciuni, sentimentul de apartenenta la un intreg, invingerea dualitatii, puterea simbolicului, chemarea launtrica, capacitatea de a o lua de la capat, ironia si umorul.

Inteligenta spirituala permite, deci, accesul la semnificatiile profunde, punerea in discutie a scopurilor existentei si a celor mai importante motivatii ale acesteia. Inteligenta eului profund este cea care se infrunta cu problemele grave ale existentei si cu ajutorul ei cauta raspunsuri credibile si/sau rationale.

Francmasoneria ca scoala filosofica si spirituala a cunoasterii Universului si Sinelui  ne ofera instrumentele cu care sa gasim propriile noastre raspunsuri la aceste intrebari. Oferind libertatea de actiune si gandire ne permite sa cautam raspunsurile in toate sistemele metafizice si mistice de gandire, in toate religiile, in stiinta si cel mai important, prin ceremonial si initiere, in cele mai intime trairi ale noastre. 

Citandu-l pe Jean- Pierre Bayard, Francmasoneria este calea catre constientizarea de a nu fi exact ceea ce ne dorim, ea permitand astfel dobandirea unei maiestrii. Deci, Francmasoneria nu adduce un cuvant de ordine, ea nu da o lectie, ea trezeste. [9]

Inteligenta spirituala a unui francmason este ca o piatra neslefuita. Ca sa capete o forma, sa se desavarseasca, trebuie sa fie slefuita cu meticulozitate prin sarguinta, perseverenta, studiu individual, impartasirea ideilor, cunoasterea simbolurilor si practicarea ritualului. Intrucat munca unui mason nu incetreaza niciodata, finalitatea cautarilor spirituale se afla la capatul existentei umane. Frumusetea demersului spiritual da sens si frumusete vietii.

Sora R. S.
Respectabila Loja Minerva
16 iulie 6013



[1] Vezi Francesc Toralba, Inteligenta Spirituala, Editura Curtea Veche, Bucuresti, 2010, pag. 114
[2] Ibidem, pag.16
[3] Gardner prezinta conceptele de: Inteligenta lingvistica, muzicala, logoco-matematica, corporala si chinestezica, spatiala si vizuala, intrapersonala, interpersonala si naturista.
[4] Vezi Francisc Toralba, Op. cit., pag.34
[5] Ibidem, pag. 34.
[6] Victor Frankl, Omul in cautarea sensului vietii, Editura, Bucuresti
[7] Dahar Zohar este profesoara la Universitatea Oxford si Ian Marshall este psihiatru la Universitatea din Londra.
[8] D. Zohar si I. Marshall, Inteligenta Spirituala, Editura Vellant, 2011

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu